Rabu, 30 November 2011

Ventifact

Ketul-ketul batu dengan permukaan yang licin dan bergilap serta segi-segi yang tajam. Ia didapati di kawasan gurun di mana ia dihasilkan oleh hentaman zarah-zarah pasir yang diterbangkan oleh angin. serpihan-serpihan batu yang kecil dan ringan dipindahkan oleh angin sementara ventifact yang lebih berat tertinggal di belakang.
Ventifact dengan tiga permukaan yang nyata dipanggil dreikenter dan ia didapati dengan banyaknya di gurun sahara. Permukaan-permukaan pasa ventifact dihasilkan akibat tiupan angin dari arah-arah yang berlainan. Ketul-ketul batu ini, apabila dipadukan dengan kukuh dan rapat dan dihakis oleh lelasan angin, membentuk turapan gurun

Ventifacts are stones fashioned into highly-polished conical shapes by wind-driven sand. They can be seen at Waiinu Beach, north-west of Whanganui, where they are protected and must not be removed from the dunes.
Unusually large dreikanter of granite, Sweetwater County, Wyoming. This dreikanter measures 71 cm by 46 cm deep and 37 cm wide. Photo by Bradley, W.H., USGS (1930)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan